Thu11212019

Last updateWed, 20 Nov 2019 9am

Font Size

Profile

Menu Style

Cpanel
Back You are here: Home Knjige i tekstovi ODABRANI TEKSTOVI Šta je islamska umjetnost

Šta je islamska umjetnost

Šta je islamska umjetnost
Da li islamsku umjetnost određuje vrijeme, prostor, društvo ili osoba umjetnika, konkretno arhitekte?

Da li je umjetničko djelo reprezent islamske umjetnosti  činjenicom da ga je kreirao umjetnik koji je musliman ili je to djelo islamsko zato što je  nastalo u državi ili društvu koje je dominantno muslimansko ili možda zato što se to umjetničko djelo nalazi  u enterijeru islamske svete građevine kao što je džamija? Također se postavlja pitanje da li je određena umjetnina djelo islamske umjetnosti  zato što je nastalo u onom vremenu i  prostoru u kojem je nastala određena islamska kultura i civilizacija kao što je primjerice osmanska.

Sva ova pitanja napose mogla bi se svesti na jednostavno pitanje: Da li islamsku umjetnost određuje vrijeme, prostor, društvo ili osoba umjetnika, odnosno arhitekte?

Šta određuje umjetničko djelo

Teško da bismo ovim parametrima mogli samjeravati svako arhitektonsko i umjetničko djelo koje je nastalo u petnaestom  ili šesnaestom stoljeći u Osmanskom carstvu ili u Egiptu naprimjer, pa čak i pod pretpostavkom da je umjetnik ili arhitekta bio musliman. Zašto?

Jednostavno zato što, primjerice,  Stara pravoslavna crkva u Sarajevu iz osmanskog perioda nikako nije djelo islamske umjetnosti  i arhitekture činjenicom što je nastala u islamskoj državi kao što zdanje sarajevskog  Brusa- bezistana nije djelo kršćanske arhitekture zato što su ga gradili dubrovački klesari koji su bez sumnje bili kršćani.

Da li to onda znači da je umjetničko djelo  islamsko ako je nastalo, primjerice u šesnaestom ili sedamnaestom  stoljeću u Osmanskom carstvu za koje se pouzdano zna da je autor musliman, naprimjer mimar Sinan ili Hajrudin?  Odgovor je naravno potvrdan, ali ovako postavljeno pitanje, ukoliko ga shvatimo doslovno,  isključuje mogućnost da je bilo koje arhitektonsko i umjetničko djelo nastalo u nekom drugom vremenu, a na istom prostoru, naprimjer, djelo islamske umjetnosti i arhitekture.

Ako se karakter umjetničkog djela ne može pouzdano odrediti niti po jednom od navedenih parametara ponaosob postavlja se pitanje šta ga onda određuje ili po čemu neko umjetničko ili arhitektonsko djelo spada u islamsku umjetnost i arhitekturu?

U traganju za izričajem

Čini se da je u traganju za odgovorom najbolje posegnuti za konkretnim primjerom pa  bismo radije postavili ovako pitanje: Da li, naprimjer, džamija u sarajevskom naselju Ciglane predstavlja djelo islamske arhitekture i po čemu?

Ako polazimo od činjenice da je džamija u suštini mesdžid, odnosno mjesto sedžde  odgovor je pozitivan, jer to jeste bez ikakve dvojbe mjesto zajedničkog  islamskog obreda, namaza,  odnosno sveti prostor per se zato što je posvećen i što se kontinuirano posvećuje sa svakim namazom, odnosno sedždom Gospodaru.  Međutim opet nismo odgovorili na pitanje s obzirom da je riječ o obrednom  prostoru, a ne o korpusu ove građevine, odnosno o njegovom arhitektonskom izričaju. Naime ako bismo isključili munaru i mihrab ne bi ostalo ništa što podsječa na džamiju,  odnosno objekat je u arhitektonskom smislu  moderno zdanje kakvih možemo naći bilo gdje u savremenom svijetu. Pravo govoreći  i da ih ne isključimo ništa se značajnije ne bi promijenilo u konačnom dojmu, jer nas na  džamiju  podsjeća još samo ezan koji se čuje sa 'munare'. Ono što je najznakovitije jeste činjenica da ovaj objekat može imati bilo kakvu namjenu. Niko se primjerice ne bi začudio da se tu smjesti  granap ili ambulanta ili pak 'silos' kako su Sarajlije već prozvali ovu džamiju.

Cijeli tekst u Preporodu od 1. oktobra