Sun12082019

Last updateThu, 28 Nov 2019 1pm

Font Size

Profile

Menu Style

Cpanel
Back You are here: Home Knjige i tekstovi ODABRANI TEKSTOVI Salih Čolaković o mevludu

Salih Čolaković o mevludu

Iz besjede Saliha ef. Čolakovića sa mevluda proučenog u četvrtak 27.07.2006.godine u Vardačkoj džamiji u povodu Lejletul regaiba:

„U situaciji kada je muslimanski organizam još jednom ranjen izraelskim napadima na Gazu i južni dio Libana,mi smo tužni i žalosni,i saosjećamo sa našom braćom u napadnutim područjima.

Povod ovog našeg okupljanja je prva noć uoči petka u mjesecu redžebu,to je noć Lejletul regaib.To znači da smo već ušli u mjesece završne pripreme za mjesec ramazan-a to su redžeb i šaban.U nas se kaže:došli su učajluci,a uč znači tri a riječ ajluk znači-najbolje bogatstvo.Što znači da smo ušli u tri mjeseca sa posebnim fadiletima:redžeb,šaban i ramazan.

Moja namjera je da večeras govorim o potrebi čuvanja i slijeđenja tradicije,tim prije što u zadnje vrijeme imamo mišljenja i stavova koja tvrde da se ne treba pridržavati tradicije.

Mi svakako smatramo da se trebamo držati tradicije.

Mevlud je naša tradicija,četiri mubarek noći su naša tradicija:za noć Lejletul kadr imamo uporište u tekstu Kur'ana gdje Uzvišeni Allah kaže u suri El Kadr:“Mi smo ga(Kur'an)objavili u noći Lejletul kadr...“

Lejletul isra i miradž također ima uporište u riječima Uzvišenoga:“Neka je uzvišen Onaj koji je svoga roba prenio noću iz Mesdžidul harama do Mesdžidul aksaa...“

Noć Lejletul berat nema uporište u Kur'anu ali ima u hadisima Božijeg poslanika Muhameda a.s.:“Kada bude noć polovine šabana provedite je u ibadetu,a dan koji slijedi postite.“

Noć Lejletul regaib nema uporišta ni u Kur'anu ni u hadisu ali se mjesec redžep navodi kao mjesec sa posebnim fadiletima.Poslanik kaže:“Redžep je Allahov mjesec,šaban je moj mjesec

a ramazan je mjesec moga ummeta.“

Ustaljena je praksa među muslimanima kroz istoriju da imamo na jednoj strani mukalida,koji slijedi,i na drugoj strani mudžtehida,onoga koji je pronikao u dubine Božijih propisa,koji razmišlja i daje mišljenje.

Ne može svako davati tumačenje i donositi propise;to mogu samo izuzetni pojedinci,veliki alimi i znalci.Nakon prvih generacija prvi mudžtehidi su Ebu Hanife,Malik,Šafija i Ahmed ibn Hambel.Oni su prvi tumačili propise i davali fetve pa su po njihovim rješenjima nastali mezhebi koje će muslimani stoljećima slijediti.Smatraju mnogi da danas živi samo jedan mudžtehid a to je dr Jusuf El Kardavi koji sa svojim saradnicima djeluje i radi u Kataru.

U 109. ajetu sure El Kehf Allah kaže:“Reci:-Kada bi more bilo tinta da se ispišu riječi Gospodara moga,more bi presahlo prije nego bi presahle riječi Gospodara moga,pa makar se pomogli sa još jednim sličnim.“

Božije riječi,Božiji propisi i odredbe su toliko široki i duboki,kao more i ne može ih svako obuhvatiti ni tumačiti,mogu ramo rijetki pojedinci-mudžtehidi;More ne može svako preplivati,u njegove dubine proniknu samo izuzetno sposobni;većina ljudi samo može da se brćka u plićaku.Takav primjer je i sa propisima:mudžtehidi tumače a mi slijedimo.

U drugom ajetu Uzvišeni Allah kaže:“Ves'elu ehlez zikri in kuntum la ta'lemun.“

što u prevodu znači:“I pitajte one koji znaju ako vi ne znate.“

Mevlud se nije učio prvih 300 godina nakon poslanika a onda su ljudi iz velike ljubavi prema Muhamedu a.s.počeli pisati stihove o njemu i njegovom životu oslanjajući se na vjerodostojne hadise i predaje.Tim stihovima ljudi su iz istih pobuda dali melodiju te se došlo do današnje forme mevluda.

Mevlud je odigrao vrlo važnu ulogu kod nas samim tim što je on bio sredstvo za okupljanje ljudi i što se to koristilo za održavanje prigodnog vaza u svim prilikama.I onda kada se ljudi nisu smjeli okupljati mevlud je vrlo često bio izgovor i pravdanje za okupljanje ljudi jer su vjerska prava bila zakonom zagarantovana i u tom mračnom periodu naše istorije.

Otuda je značaj i uloga mevluda bio veći u određenim krajevima koji su na rubu muslimanske zajednice ili su potpuno odvojeni od nje poput naših krajeva.U Saudijskoj Arabiji

Niko neće ni napasti poslanika Muhameda i njegovu ličnost,a to se dešava kod nas,kao što se nedavno dogodilo u Danskoj,i mi i kroz mevlud iskazujemu našu privrženost poslaniku i njegovom sunetu i time stajemo u najbolju odbranu njegove ličnosti i ideje.

Pripremio Numan ef.Ćosić