Tue06192018

Last updateSun, 17 Jun 2018 11am

Font Size

Profile

Menu Style

Cpanel
Back You are here: Home Hutbe Esad ef. Bajić Hutba- Svijest o Bogu

Hutba- Svijest o Bogu

Svijest o Bogu

Na mnogim mjestima U Časnoj knjizi Kur'anu Uzvišeni Gospodar nas poziva da Ga budemo svjesni u svakoj prilici, svakom momentu, da tu svijest o Uzvišenom usadimo u srž svoga bića. Ta svjesnost Boga često označavana i kao bogobojaznost  jeste činjenica ili da kažem mjera kojom se određuje pripadnost čovjeka Pravom putu i kvalitet njegovog hoda Siratal musteqimom.

U svim prilikama i stanjima čovjek mora paziti i brinuti se za sebe kako ne bi, usljed nehaja i nemara, prekršio  Božije propise bilo prelaskom linije zabranjenog bilo ne čiunjenjem onog naređenog i preporučenog.

. U Kur'anu je objavljeno:

وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ

...I koji o povjerenim im amanetima i zavjetima svojim brigu brinu...( El-Mu'minun, 8.)

Nadziranje ustvari podrazumijeva stanje u kojem nijedan tren nećemo zaboraviti na Boga, i u kojem ćemo istrajati u svojim djelima i ibadetima koji nas sjećaju na Boga, te stanje u kojem ćemo svakom našem djelu dati božanski izgled i svako naše djelo započeti sjećanjem na Boga. Naprimjer, tokom sjedenja trebamo nastojati da što je moguće više sjedimo okrenuti prema kibli, za vrijeme spavanja trebamo biti okrenuti prema kibli, tako da ležimo na našoj desnoj strani, te se trebamo kloniti besposlica i druženja sa besposličarima. Jednom riječju, stanje u kojem niti jednog trena nećemo zaboraviti na Boga, jer ko god zaboravi Boga, i Bog njega zaboravi:

نَسُوا اللهَ فَنَسِيَهُمْ

...Boga su zaboravili, pa je i On njih zaboravio.( Et-Tevbe, 67.)

Teško li se onom robu kojeg Uzvišeni Bog zaboravi i prepusti njemu samom. Takva osoba će, bez sumnje, postati plijenom šejtana.

Osoba koja zaboravi Boga na kraju će postati nesvjesna same sebe pa će izgubiti svoju uzvišenu ljudsku ličnost. Uzvišeni o tome kaže:

وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ

I ne budite kao oni koji su Boga zaboravili, pa je On dao da sami sebe zaborave...( El-Hašr, 19.)

Kažu da je Zulejha, u trenutku kada je Jusufa, u osami, prizivala sebi, iznenada ugledala kip koji se nalazio u toj prostoriji. Bez oklijevanja je ustala i prekrila ga nekim zastorom. Jusuf, a.s., ju je upitao: “Ti se stidiš ako te gleda neživi predmet, pa kako da se ja ne postidim kad me nadzire Bog Svemogući!?” (Džamiu-l-seadat, sv. 3, str. 96.)

Prema tome, moramo uvijek paziti na svoje postupke i nastojati da kroz život koračamo oprezno, jer pažnja i oprez čuvaju čovjeka od nemara i posrtanja. Također, isto kao što smo precizni i oprezni po pitanju ovosvjetskih poslova, moramo biti oprezni i kada je posrijedi Onaj svijet, i nikada ne smijemo zaboraviti na Uzvišenog Boga.

Treba znati da nadziranje ima nekoliko razina, a te razine zavise od razina. Prva razina je nadziranje bogobojaznih, a najuzvišenija je razina Bogu bliskih.

Čovjek može, zahvaljujući zalaganju i samonadzoru, stići do položaja bliskosti sa Uzvišenim i utopiti se u ljepoti i prelijepom licu Lijepog, gdje odnosi postaju takvi da Uzvišeni Bog nadzire i čuva Svoga roba, kao što o Jusufu, a.s., kaže:

وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلا أَن رَّأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ

I ona je bila poželjela njega, a i on bi nju poželio da od Gospodara svoga nije opomenu ugledao...( Jusuf, 24.)

Zulejha, iako je od Jusufa dobila odričan odgovor, zanesena ljubavlju, nije od njega odustajala, nego je uporno željela biti s njim. Da posebna Božija milost i jasan dokaz Istinitog ne čuvaše Jusufa, i on bi se, vođen svojim prirodnim nagonom, priklonio Zulejhi. Tako je Uzvišeni Bog Svoga iskrenog roba odvratio od lijepoga Zulejhinog lica, pokazavši mu neprolaznu ljepotu i vječno veličanstvo, i spasio ga od posrtanja tako što mu je iz srca uklonio grješnu misao.

طُوبَی لِمَنْ راقَبَ رَبَّهُ وَ خافَ ذَنْبَهُ.

“Blago onome ko uvijek na Boga pazi i od grijeha svoga strahuje.”( Šarh-e Gurer, sv. 4, str. 238, hadis 5938.)

Hazreti Alija je o nadziranju izgovorio riječi koje ukazuju na dva slučaja:

یَنْبَغي أَنْ یَکُونَ الرَّجُلُ مُهَیْمِناً عَلی نَفْسِهِ، مُرَاقِباً قَلْبَهُ، حَافِظاً لِسَانَهُ.

“Čovjek treba bdjeti nad sobom, paziti na srce svoje i čuvati jezik svoj.”( Fihrist-e Gurer, str. 393, hadis 10947.)

A na drugom mjestu razumnog vjernika opisuje na sljedeći način:

...رَاقَبَ فِي یَوْمِهِ غَدَهُ وَ نَظَرَ قُدْماً أمامَهُ...

“On danas razmišlja o svome sutra i gleda nekoliko koraka ispred sebe...”( Nehdžu-l-belaga, Subhi Salih, govor 83. )

Mi po takvimu islamske zajednice večerašnjim akšamskim ezanom ulazimo u odabrani mjesec Redžeb, vijesnik mubarek mjeseca Ramazana. U mnogim hadisima je ovaj mjesec označen posebnim a Poslanik, a.s., ga je u svojoj dovi zajedno sa šabanom molio blagoslovljenim da bude: Allahumme barik lena fi redžebe ve ša'ban ve belligna ramadan. (Allahu moj, blagoslovi nam redžeb i ša'ban i omogući nam da dočekamo ramazan.)

Disciplina i visoki stepeni svijesit ne mogu se postići odjednom a kako su oni cilj  i kruna ostvarenja mubarek mjeseca ramazana neophodno je da se za taj cilj pripremamo cijelu godinu a posebice u ova dva naredna mjeseca. Jedan od načina pripreme svakako su i dobrovoljni namazi i sunneti koji su toliko važni da su pojedini islamski pravnici napuštanje svih sunneta, kako to mnogi od nas danas rade, smatrali zabranjenim zbog toga što je takav čin dokaz omalovažavanja propisa časnog Vjerozakona.

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ طَرَفَىِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ

I obavljajte molitvu početkom i krajem dana, i u prvim časovima noći! Dobra djela zaista poništavaju loša…( Hud, 114.)

U jednoj predaji se ističe da vjernikov namaz tokom noći uništava njegove dnevne grijehe.[1] U pojedinim predajama se naglašava da vitr-namaz iskorjenjuje grijehe.

Nadoknađuju manjkavosti i nedostatke nastale usljed nemara i propusta u izvršenju naređenih obaveza i dužnosti. Naprimjer, dobrovoljni namazi – naročito oni noćni – otklanjaju nedostatke dnevnih namaza, dok dobrovoljni post otklanja nedostatke ramazanskoga posta. Dobrovoljno udjeljivanje milostinje nadoknađuje manjkavosti u izvršenju materijalnih obaveza poput zekata i humsa (petine)... i postoji mogućnost da pohvalna djela utiču na sveukupno odstranjivanje nedostataka i manjkavosti svih vjerskih obaveza.

تَتَجَافَى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفًا وَطَمَعًا وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ۝ فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِىَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

Bokovi njihovi se postelja lišavaju i oni se Gospodaru svome iz straha i želje klanjaju, a dio onog što im Mi dajemo udjeljuju. I niko ne zna kakve ih, kao nagrada za ono što su činili, skrivene radosti čekaju.( Es-Sedžde, 16.)

Također je u Kur'anu rečeno:

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَى أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا

I probdij dio noći u obavljanju dobrovoljnog namaza; možda te Gospodar tvoj za hvale dostojan položaj izabere.( El-Isra, 79.)

U hadis-kudsi se kaže:

...وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِشَیْءٍ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا افْتَرَضْتُ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَیَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنّافِلَةِ حَتَّی اُحِبَّهُ فَإذَا أَحْبَبْتُهُ کُنْتُ سَمْعَهُ الَّذي یَسْمَعُ بِهِ، وَ بَصَرَهُ الَّذي یُبْصِرُ بِهِ وَ لِسَانَهُ الَّذِي یَنْطِقُ بِهِ وَ یَدَهُ الَّتِي یَبْطِشُ بِها، إنْ دَعَانِي أجَبْتُهُ، وَ إنْ سَئَلَني أعْطَیْتُهُ...

“Nijedan rob Mi se neće približiti ničim Meni dražim od onoga što sam mu naredio, a dobrovoljnim namazom će Mi se, uistinu, toliko približiti da ću ga zavoljeti, a kad ga zavolim, postajem sluh njegov kojim čuje, vid njegov kojim vidi, jezik njegov kojim govori, i ruka njegova kojom grabi. Ako Me pozove, odazovem mu se, a ako od Mene zatraži, podarim mu.”( Džami‘u ehadisi-l-ši‘a, sv. 7, str. 99.)

Prenosi se da je Božiji poslanik, s.a.v.a., rekao:

أشْرافُ أُمَّتي حَمَلَةُ الْقُرآنِ وَ أصْحابُ اللَّیْلِ.

“Najčasniji ljudi mog ummeta su nositelji Kur'ana (hafizi) i drugovi noći (oni koji noću molitvu obavljaju).”( Isto, str. 102.)

Za mjesec redžeb tj. za prvu noć uoči petka se veže noć zvana Lejletur-regaib ili kod nas poznata kao noć začeća posljednjeg Allahovog Poslanika Muhammeda a.s. Ta mubarek noć pada slijedećeg četvrtka. Za nju je vezano dosta predaja a kako će s eu našim džematima tim pvoodom organizovati prigodni programi i predavanja svakako ćemo više o tom naučit ukoliko prisustvujemo istim i okoristimo se govorom naših vaiza te večeri pa danas na ovoj džumi nećemo više o tome govoriti.

Tačno je da prve generacije nisu poznavale mubarek noći osim lejletul-kadra, jer su stalno živjele sa Poslanikom, ali nama koji živimo hiljadu i više godina poslije njega treba svaki podsjetnik kako ne bismo na Njega zaboravili. Ako se ljudi okupe u Allahovoj kući da uče Kur'an, govore o Allahu, upućuju na dobro a odvraćaju od zla niko ne može reći da je to loše, stoga i naša okupljanja povodom ovih mubarek noći su u ovom duhu. Molim Allaha da nam se smiluje, da nam blagoslovi redžeb i šaban i da nam podari mjesec ramazan. Amin.



[1] Džami‘u ehadisi-l-ši‘a, sv. 7, str. 108.

Poštovani posjetioci naše stranice želimo skrenuti pažnju na činjenicu kako stranica www.medzlis-konjic koristi tzv. "kolačiće" (cookies).Spomenute "kolačiće" koristimo samo kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice.