Fri11162018

Last updateTue, 13 Nov 2018 10am

Font Size

Profile

Menu Style

Cpanel
Back You are here: Home Radio emisija Čovjek konstrukcija razuma i strasti

Čovjek konstrukcija razuma i strasti

Čovjek konstrukcija razuma i strasti

 

Kada kažemo da je čovjek spoj između dvije najvažnije komponente njegova bića – razuma i strasti – razum predstavlja bezmaterijalnu komponentu.

Neki ovu bezmaterijalnu činjenicu vežu za ruh (dušu) neki za nefs (jastvo) neki za srce a neki za razum. Što se podrazumijeva pod '' aklom'' ?

Akl je ono po čemu čovjek sebe prepoznaje pod onim ''ja''.

To je centralna osovina oko koje se sve vrti, pa kada kažemo 'moja ruka' , 'moja noga' , to se vezuje za 'jastvo'.

Kada su u pitanju strasti tada se misli na ono tjelesno – materijalno.

To je ono što nas oblikuje u materijalni okvir i to je ono što ide u grob. Zašto jedno zovemo 'aklom' a ono drugo 'strastima'?

Odlika duhovne supstance je ono što teži ka nematerijalnosti, ka odvojenosti od svijeta materije, a strasti su ono što nas vuče ka životinjskom. Upoznati ove dvije komponente je ključ za spoznavanje čovjeka i time se bavi znanos onotologije i antropologije. Važno je znati da je čovjek dvokomponentno biće – duha i materije. Kur'an traži od čovjeka da spozna ovu činjenicu. To što će neki na Sudnjem danu biti od poricatelja potiče od ove činjenice to jest što nisu shavatili da je čovjek dvokomponentno biće. Materijalisti vide kako tijelo nakon nekog vremena istruhne u zemlji i ponovno se javlja kako neko   drugo biće. Kur'an ovu njihovu logiku prenosi na sljedeći način: Oni govore: “Zar ćemo, kad nestanemo pod zemljom, ponovo stvoreni biti?” Oni ne vjeruju da će pred Gospodara svoga izići. [1]

وَقَالُوا أَئِذَا ضَلَلْنَا فِي الْأَرْضِ أَئِنَّا لَفِي خَلْقٍ جَدِيدٍ بَلْ هُم بِلِقَاء رَبِّهِمْ كَافِرُو

Njihov dokaz se svodi na slijedeće: Kako da ja budem ponovno oživljen kada me nestane, ako pak nastane novo biće onda to više nismo mi.

Kur'an ovo poriče i kaže:  Reci: “Melek smrti, koji vam je za to određen, duše će vam uzeti, a poslije ćete se Gospodaru svome vratiti.” [2]

قُلْ يَتَوَفَّاكُم مَّلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ

Bez obzira što nema više tijela, ono što od vas dolazi Nama je vaš ruh. Sve misaono što uđe u naš um ostaje. Kur'an kaže da ono što je zbilja nečega je ruh i on ostaje. Ova dvokomponentnost je ograničena i skopčena je samo sa jednim vremenskim periodom i taj spoj jednog dana će razdvojen. Svaka komponenta će se vratiti svome izvoru odakle je krenula. Tijelo je nastalo od minerala i vitamina koje su jeli naši roditelji a to sve opet potiče iz zemlje, pa se razvija od ugruška do komada mesa pa na kraju do samog čovjeka koji na kraju umire i ista ta zemlja ga razlaže na komponente od kojih je sve počelo, a duša se vraća svome izvoru. Kur'an kaže: '' ti ćeš, o čovječe, koji se mnogo trudiš, trud svoj pred Gospodarom svojim naći '' [3]

يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ

Svaka stvar, kaže Mevlana, koja se odvoji od svog korijena vraća se svome izvoru. Jedan filozofski prigovor: Niti jedno biće nije stabilno u materijalnom svijetu, sve se kreće. Niti jedan hakikat (zbilja) se ne ponavlja. Kada se hoće neka stvar vratiti svome izvoru onda nam se treba stvoriti jedna istovjetna zbilja. Kada iz jednog zrna nastane zametak neke biljke, ta ista košpica se ne može vratiti na početak, njezina misija je završena. Ako bismo taj isti plod stavili u drugu zemlju to drvo koje izrodi nije isto već neko drugo. Drugim riječima; budući da po Mulla Sadrovom učenju sve je u promjeni, onda se ta naša zbilja ne može ponoviti na Danu suda. Svijet se kreće u pravcu svoga savršenstva, prihvaćanjem načela poistovjećivanja dvije stvari, porekli bi činjenicu da se svijet kreće u pravcu svoga savršenstva. Npr. stavite košpicu u zemlju, nikne zametak pa stablo do konačnog ploda. Taj plod više nije onaj prvotni i nemoguće je da se vrati u svoje prvotno stanje. Isti slučaj je i sa čovjekom.  Odgovor: Promjenjivost je svojstvena samo materijalnom svijetu kao i usavršavanje. Svijet duhovnosti nije podložan ovim zakonima promjenjivosti. Na onom svijetu se to događa na drugačiji način tamo nema kvantitativnih promjena već samo kvalitativnih. Npr., zbilja koja posjeduje znanje, na onom svijetu ne napreduje od nesavršenog, već od nečega što posjeduje savršenstvo ali dobija veći stupanj savršenstva. Drugi primjer; U prvoj godini srednje škole učite jednu matematiku, u drugoj godini upotpunjujete tu istu matematiku prve godine. Naš ruh ima dvije vrste kretanja, jedno je iz viših svijetova prema dolje, a drugo kretanje ide od nas prema višim svijetovima. Arifi kažu da naša zbilja ima kretnju po krugu, početak kruga do sredine je naše rođenje a druga polovina je kretnja ka ishodištu. Uslovi kretanja se razlikuju.



[1] Sedžde, 10

[2] Sedžde, 11

[3] Inšiqaq, 6

Poštovani posjetioci naše stranice želimo skrenuti pažnju na činjenicu kako stranica www.medzlis-konjic koristi tzv. "kolačiće" (cookies).Spomenute "kolačiće" koristimo samo kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice.