Fri11162018

Last updateTue, 13 Nov 2018 10am

Font Size

Profile

Menu Style

Cpanel
Back You are here: Home Radio emisija Snaga i moć čovjekove volje

Snaga i moć čovjekove volje

 

Uticaj ljudske volje na univerzum je komplikovan i čovječanstvo još uvijek nije odgonetnulo na sva pitanja. Psihologija, filozofija i mnoge iskustvene nauke pokušale su dati odgovor na ovo pitanje. Mi ćemo pokušati uz pomoć Kur'ana odgonetnuti na spomenutu tematiku. Prva stvar koju tretira Kur'an je opseg čovjekove moći saznavanja. Po Kur'anu čovjek u sebi nosi visoke potencijale u spoznavanju tajni svijeta. Čovjek je jedno od stvorenih bića i karika u svijetu kreacije pa samim time on je podložan njezinim zakonima.

Čovjek kao karika u lancu stvaranja, po logici da uvijek dio se pokorava cijelini, pokorava se kreaciji. Čovjek u odnosu na druga stvorenja odlikuje se izuzetnom moći spoznavanja.

Kur'an spominje način na koji je čovjek stvoren:

 pa onda kap sjemena ugruškom učinili, zatim od ugruška grudu mesa stvorili, pa od grude mesa kosti napravili, a onda kosti mesom zaodjenuli, i poslije ga, kao drugo stvorenje, oživljujemo, - pa neka je uzvišen Allah, najljepši stvoritelj! [1]

ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ

U zadnjoj fazi stvaranja ono što je pridodato čovjeku čini ga izuzetnim u odnosu na druga bića. To je čovjekova sposobnost da sazna imena svih stvari.

U Kur'anu se po ovom pitanju kaže:

 I pouči On Adema nazivima svih stvari, a onda ih predoči melekima i reče: “Kažite Mi nazive njihove, ako istinu govorite!”[2]

وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

A kada Gospodar tvoj reče melekima: “Ja ću na Zemlji namjesnika postaviti!” - oni rekoše: “Zar će Ti namjesnik biti onaj koji će na njoj nered činiti i krv prolijevati? A mi Tebe veličamo i hvalimo i, kako Tebi dolikuje, štujemo.” On reče: “Ja znam ono što vi ne znate.”[3]

وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ

Uzvišeni Bog nam kazuje da je Adema podučio svim imenima pa je arapska riječ 'ism' što znači ime dovedena u množini 'esma' u značenju imena i uz članak 'el' govori da je riječ baš o svim imenima. Kur'an je htio ovim naglastiti da nije ostalo niti jedno ime kojem Adem nije bio podučen. Onda se Uzvišeni Bog obratio melekima riječima:

 “Kažite Mi nazive njihove, ako istinu govorite!”

 

ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَـؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ

Na što meleki odgovaraju:

 

“Hvaljen neka si” - rekoše oni - “mi znamo samo ono čemu si nas Ti poučio; Ti si Sveznajući i Mudri.”

قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ

Potom se Uzvišenio Bog ponovo obraća Ademu:

“O Ademe”, - reče On - “kaži im ti nazive njihove!” I kad im on kaza nazive njihove, Allah reče: “Zar vam nisam rekao da samo Ja znam tajne nebesa i Zemlje i da samo Ja znam ono što javno činite i ono što krijete!”[4]

قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَآئِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُمْ بِأَسْمَآئِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ

Dvije stravi Uzvišeni Bog dokazao je melekima:

  1. 1.Da meleki ne znaju tajne nebesa i Zemlje da to zna samo Bog.
  2. 2.Adem ima moć i potencijal saznanja suštine svih stvari, dok meleki nemaju tu moć

Kada su meleki rekli ' zar ćeš stvoriti čovjeka koji će krv proljevati i nered na Zeljji činiti?' Uzvišeni nije negativno odgovorio nego je sa sušnjom potvrdio kao da će čovjek biti takav. Također, Bog Uzvišeni melekima priznaje njihovo stalno veličanje Njega. Drugim riječima Bog zna da će čovjek biti takav ali zna i da čovjek u sebi ima jedan potencijal koji nadmašuje prednosti meleka i mahane čovjeka. Ta vrlina čovjeka (da spozna imena svih stavi) u odnosu na sve vrline meleka i slabosti čovjeka, toliko je velika da zasjenjuje sve drugo. Na što se odnose ta imena svih stvari?

Allame Tabatabaji kaže: '' Na osnovu jedne duboke kur'anske istine spomenute u Kur'anu mi dolazimo do zaključka što bi to mogli značiti ''el-esma'' . Esma označavaju živa bića koja imaju svjest i pamet i egzistiraju u tajnom svijetu. ''

Ta bića postoje i imaju svjest. Znanje imena u tajnom svijetu nije istovjetno našem znanju stvari na ovom svijetu, već se radi o zanju zbilja tajnog svijeta. Kada je Adem melekima obznani imena svih zbilja ni tada memeki nisu razumjeli.

Adem je direktno od Boga saznao dok meleki nisu razumjeli ni od Adema.

U Kur'anu stoji:  I ne postoji ništa čije riznice ne posjedujemo, a od toga Mi dajemo samo onoliko koliko je potrebno.[5]

وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَائِنُهُ وَمَا نُنَزِّلُهُ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ

Zbiljski izvor svega je kod Boga, a čovjeku se daje samo u ograničenim količinama. Svaka stvar koja postoji kod Boga ima svoj izvor egzistencije i ona je trajna. U Božanskom svijetu ništa nije mjerljivo to je svojstveno za svijet materije.

Naprimjer: Zamislite učenjaka koji je istaknut sa svojim naučnim djelima i krene da jezikom izgovara svoje teorije, pa taj govor zapiše na listovima. Nakon nekog vremena kada čitamo njegovu knjigu mi čitamo njegove misli. Njegov govor je otjelovljenje njegovih misli, za razliku od Božanskog svijeta koji je svijet čistih egzistencija. Svaka blagodat je iz svijeta tajnovitosti, a nama je dato samo malo. Sve što se nalazi na nebesima i na Zemlji njihova egzistencija je zasnovana na egzistenciji Božanskog svijeta.

Budući da je Adem shvatio izvor egzistencije svih stvari time je shvario i sve zakone koji iz toga proizlaze.

Kada predaja kaže da siroče koje pusti suzu zbog nepravde koja mu je učinjena potrese se Prijestolje, onda Adem shvata to. Božiji Poslanici su došli da nam ukažu na naš veliki potencijal kako bi mogli spoznati uzvišene zbilje skrivenog svijeta.



[1] Mu'minun, 14

[2] Bekare, 31

[3] Bekare, 30

[4] Bekare, 31-33

[5] Hidžr, 21

Poštovani posjetioci naše stranice želimo skrenuti pažnju na činjenicu kako stranica www.medzlis-konjic koristi tzv. "kolačiće" (cookies).Spomenute "kolačiće" koristimo samo kako bismo poboljšali funkcionalnost stranice.